Angielski i hiszpański, czy norweski i japoński?

Languages of the world word cloud illustration. Word collage concept.

Angielski i hiszpański, czy norweski i japoński?

Rzeczą wiadomą jest, że w dzisiejszych czasach znajomość języków obcych jest bardzo ważna. Granice są otwarte, przepływ informacji, dóbr konsumenckich i ludzi miedzy poszczególnymi krajami jest dość swobodny, więc nawet nie opuszczając swojego rodzinnego miasta codziennie stykamy się z językami obcymi. Podstawą jest oczywiście angielski, który właściwie można już nazwać językiem międzynarodowym. Według rankingów, Polacy są w czołówce narodowości biegle władających tym językiem, więc znajomość angielskiego nie jest w naszym kraju żadną nadzwyczajną umiejętnością. A może nauka norweskiego, japońskiego albo arabskiego?

Ciekawe doświadczenie
Nauka rzadkiego języka to możliwość zetknięcia się z zupełnie inną kulturą, która często bardzo odmiennie pojmuje świat i kieruje się zupełnie innymi od nas wartościami. Dzięki kursowi na przykład arabskiego, czy japońskiego możemy skonfrontować swoje poglądy z takimi, które były dla nas do tej pory zupełnie obce. Taka zmiana perspektywy pozwala spojrzeć na świat zupełnie inaczej, szerzej i lepiej zrozumieć to, co obecnie dzieje się na świecie. Znajomość języka daje nam możliwość wyjazdu do obcego kraju, nawiązania nowych, ciekawych znajomości i poszerzenia horyzontów.

Ceniona umiejętność
Można przyjąć, że w mieście, w którym mieszkamy ilość osób znających język angielski to dość spory odsetek wszystkich mieszkańców. Nieco mniej ludzi pewnie posługuje się językiem niemieckim, jeszcze mniej hiszpańskim, czy francuskim. Ale ile osób w danym mieście zna na przykład norweski? Czy wśród znajomych, lub znajomych znajomych, ich rodzin i sąsiadów, jesteś w stanie wskazać choćby jedną osobę posługującą się tym językiem? No właśnie. Znajomość rzadkich języków wyróżnia nas spośród innych przez co znacznie wzrasta nasza wartość na rynku pracy. W Polsce jest coraz więcej firm, które działają na rynkach międzynarodowych. I w każdej z nich bardzo ważne miejsce zajmuje pracownik, który biegle włada językiem kontrahenta. Niezależnie od wykształcenia i wcześniejszego doświadczenia, ze znajomością języka na przykład norweskiego, duńskiego, chińskiego, czy arabskiego podbijesz rynek pracy.

 

Zdjęcie: ux.prattsils.org