Najczęstsze awarie sprzęgła samochodowego

seat-leon-2634168_640

Awarie sprzęgła nie występują przesadnie często i w zdecydowanej większości wynikają po prostu ze życia podzespołów. Lista możliwych usterek jest oczywiście długa, ale w praktyce zwykle udaje się ją zawęzić do kilku potencjalnych przyczyn problemów.

Samochody używane z gwarancją wszystkich marek – na co cierpią ich sprzęgła?

Dobrą próbką, żeby przyjrzeć się przyczynom awarii sprzęgła, są samochody używane z gwarancją wszystkich marek, bo zanim trafią one do komisu, są dokładnie sprawdzane i sprzęgło też podlega kontroli.

  • Hałas przy włączaniu i wyłączaniu sprzęgła na biegu jałowym związany jest ze zużyciem wysprzęglika. Dziś niestety jest to element zintegrowany i jego wymiana jest droższa niż kiedyś, ale nadal nie są to wielkie pieniądze.
  • Oporna praca pedału zaczyna się wraz z rosnącym zużyciem tulei łożyskującej. Opcjonalnie może być wynikiem źle dobranej tarczy sprzęgła, ale jeśli nikt nie uprawiał druciarstwa, to ten problem można wykluczyć.
  • Ślizganie się sprzęgła na zużytej tarczy. To najczęstszy problem, ale trudno powiedzieć, żeby to była awaria. To efekt zaniedbań i niechęci do utrzymania auta w dobrym stanie. Objawy to brak przyspieszenia i mniej lub bardziej wyczuwalne szarpnięcia.
  • Mechaniczne uszkodzenie wysprzęglika zwykle całkowicie unieruchomi samochód, ponieważ nie będzie możliwa zmiana biegów (aczkolwiek w każdym aucie powinno się udać bez użycia sprzęgła zmienić awaryjnie bieg przy pewnej prędkości obrotowej).

Jak uchronić się przed awarią sprzęgła?

Przy zakupie auta warto wybierać samochody używane z gwarancją wszystkich marek. Wymiana sprzęgła może być dość droga, a w tym przypadku pokryje to gwarancja. A poza tym należy po prostu stosować się do instrukcji obsługi, co sprowadza się do maksymalnego skrócenia czasu używania sprzęgła. Nie wjeżdża się na nim w zakręty, nie depcze się jednocześnie sprzęgła i gazu, nie jeździ się z piskiem, nie trzyma nogi na sprzęgle i nie wciska go na postoju na światłach. Ograniczyć należy też jazdę na „pół-sprzęgle”. Warto dodać, że szczególnie diesle praktycznie na każdym biegu pojadą dalej, jeśli bieg się wrzuci, a sprzęgło puści bardzo delikatnie i zdejmie nogę z gazu.

Poza tym w razie jakichś wątpliwości co do sposobu pracy sprzęgła, warto podjechać do mechanika, bo akurat właściwe działanie tego elementu bezpośrednio może przełożyć się na bezpieczeństwo. O ile jednak usterkę mechaniczną gwarancja na auto pokryje, to już szkody, które kierowca wyrządzi przez zaniedbanie, nie będą objęte żadną ochroną. Warto mieć to na uwadze, a diagnostykę i naprawy przeprowadzać jak najszybciej.